Badania przeprowadzone przez brytyjską firmę edukacyjną Atom Learning ukazują nowe spojrzenie na wpływ daty urodzenia na osiągnięcia szkolne dzieci. Analizując wyniki testów ponad pięciu tysięcy szóstoklasistów, naukowcy zauważyli, że najlepiej radzą sobie uczniowie urodzeni w listopadzie.
Dlaczego listopad sprzyja sukcesom?
Specjaliści podkreślają, że dzieci przychodzące na świat jesienią – a zwłaszcza w listopadzie – często osiągają wyższe wyniki w nauce niż ich rówieśnicy urodzeni latem.
Jak wyjaśnia Anna Masterson z Atom Learning, dzieci urodzone w późniejszej części roku szkolnego mają mniej czasu na rozwój językowy i społeczny przed rozpoczęciem nauki, co może wpływać na ich późniejszą adaptację w środowisku szkolnym.
Co ciekawe, listopadowe maluchy nie tylko wyróżniają się pod względem edukacyjnym – badania dowodzą, że osiągają także lepsze rezultaty w testach sprawnościowych. Wykazują się większą siłą, lepszą wydolnością sercowo-naczyniową oraz wytrzymałością fizyczną. Dodatkowo, osoby urodzone w tym miesiącu mają większe szanse na osiągnięcie wieku stu lat, częściej obejmują stanowiska kierownicze i rzadziej zapadają na depresję.

Sekret lepszego zdrowia listopadowych dzieci
Według badaczy, stan zdrowia dzieci urodzonych w listopadzie może być związany z okresem ekspozycji ich matek na słońce w czasie ciąży. Lato to czas, kiedy organizm ciężarnych lepiej syntetyzuje witaminę D – niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego rozwijającego się dziecka.
Witamina D odgrywa kluczową rolę w budowie odporności, wspierając organizm w walce z chorobami oraz zmniejszając ryzyko zaburzeń sercowo-naczyniowych i depresji.
Ponadto naukowcy zauważają, że dzieci urodzone jesienią są w pierwszych miesiącach życia mniej narażone na infekcje wirusowe. Okres ich największej podatności przypada na zimę, kiedy to rodzice z reguły bardziej chronią noworodki przed dużymi skupiskami ludzi, minimalizując ryzyko zakażeń.
Choć wyniki badań są bardzo interesujące, eksperci przypominają, że sukces w szkole zależy od wielu elementów – w tym od wsparcia ze strony rodziny, jakości edukacji i indywidualnych predyspozycji dziecka. Niemniej jednak, przedstawione wnioski skłaniają do refleksji nad tym, jak czynniki biologiczne i środowiskowe mogą wpływać na rozwój młodych ludzi.